MOVIE-SHELF: The Pawnbroker - A zálogos

Több hendikep előzte meg a film megtekintését. Az első egy teológiai könyv volt, ami illusztrációként használta fel bizonyos homiletikai témák magyarázatához. (1) Kell nekem szakirodalmat olvasni... 
A másik hendikep egy szószerinti hendikep, még pedig egy jeges járdából fakadó igen kellemetlen hendikep, néhány nap kényszerpihenő volt. (2) Kell nekem, hogy ilyenkor jussanak olyan filmek az eszembe, amikre máskor soha nem lenne időm...
Nos, így jutottam el végül is Sidney Lumet 1964-es filmjéhez, a "The Pawnbroker" c. filmhez. Sol Nazerman egy koncentrációs tábort megjárt apa, aki elveszíti családját. A filmben több villanókép idézi fel az eseményeket, heartbreaking... Egy zálogboltot vezet Sol, minden érzelmet kizár az életéből. Egyedül a pénz érdekli, így éli érzelemmentes, cinikus és megtört életét. A tragikus események 25 éves évfordulója változásokat hoz életében. Jesus Ortez, boltjának törekvő beosztottja, egy özvegy szociális munkás és a harlemi arcok olyan lelki krízisbe sodorják, hogy újra összeér életében a múlt és az értelmetlen jelen. A film ezt a krízist dolgozza fel, illetve dolgoztatja fel a nézővel...
Kevés olyan filmet láttam életem során, ami egzisztenciálisan ennyire a legmélyebb kérdéseket vetette volna fel. Az a klisé, hogy felkavaró volt a film, nem is tudja igazán visszaadni azt, amit érzek. De biztosan nem véletlenül van ez így, és még ha nem is a legjobbkor néztem meg, sok mindent újra és először megértettem általa.
Recap: minden ember hálás lehet a legkisebb boldogságért is, mert vannak, akiknek ebből egy szemernyi sem jut...

Nincsenek megjegyzések: