Olvasmánynapló II. - Gösta Berling és a svéd gavallérok

Gösta Berling történetének egy epizódjával akkor találkoztam először, amikor a prédikációt, mint műfajt tanulmányoztam. Egy svéd lelkész, akit majdnem elcsapnak az alkohol miatt, még kirúgása előtt összeszedi magát. Úgy prédikál, hogy szíve-lelke mennyekbe emelkedik és onnan tér vissza dicsőségben a kis svéd templom hallgatósága elé. Senki sem akarja elcsapni már a papot - hallhatják, hogyan prédikál...
Évekig motoszkált bennem, hogy utána kellene nézni  a regénynek is. Selma Lagerlöf könyvét végül is megtaláltam a Libri Nobel-díjas írók sorozatában és megvettem. Egy-két év kellett, hogy nekiálljak, és most már nagyon örülök, hogy elolvastam.

El sem tudtam volna képzelni, hogy svéd mesét fogok olvasni - gavallérokról, szerelemről, bosszúról, haragról, dicsőséges tettekről. Selma Lagerlöf svéd írónő regénye csodás mesevilágba repített. Mint kisgyermek hallgattam a történetek egymásutánját a gavallérok közé állt lelkészről, az őrnagynéról, hősies szerelmekről, a svéd erdő mélységéről, a tűzről, az árvízről, sátáni haragról és angyali grófnőkről.

Selma Lagerlöf elvarázsolja az olvasót. Úgy éreztem magam, mint a gyermekek, akik még újabb és újabb meséket akarnak hallani. 

A regényből a XX. század elején némafilm is készült, Greta Garbo szereplésével.

Nincsenek megjegyzések: